tisdag 16 oktober 2012

tydliga mål

Jag insåg i dag av en händelse, att jag måste sätta upp tydligare mål i mitt liv. Mina mål är alldeles för luddiga för att jag ska nå dessa. Man kan inte säga att jag ska bli frisk och hälsosam, jag ska bli rik och ekonomiskt oberoende eller som i mitt fall drömmen om att bygga ett eget hus på tomten. Frågan borde vara exakt hur ska jag bli frisk och hälsosam? Gå ner i vikt? Hur? Hur mycket? Och när? Och vilka vanor skall ändras? Man kan inte säga att målet är att bli rik, utan man måste ha ett tydligt nedskrivet mål om hur man ska lyckas att bli rik.  Jag har totalt missat den här tydliga målsättningen. Jag vet ungefär vad jag vill, men har inga exakta mål. Jag har vetat i några års tid vad jag vill, men som sagt inte skrivit ner en plan på detta.
Nu blir det en ändring! Inte undra på, att jag inte fysiskt håller det jag vill ha i min hand i dag, då min hjärna inte ens har riktigt förstått vad jag vill ha! Jag har en luddig dröm, men långt ifrån en färdig plan.
I helgen är jag för en gångs skull ledig. Det får bli en helg som går i målsättningens tecken. Vi ska planera vilket hus vi skall köpa,  begära en offert på detta, rita vart på tomten huset skall stå och planera vår dröm trädgård. Vi ska sätta oss ner och bestämma husfärg och garage. Allt skall skrivas ner och sättas upp på en tavla här hemma, ett slags vision board om familjens drömmar och mål. Vi ska skriva upp en plan på när detta skall vara klart och hur vi ska nå alla dessa mål!
Jag är lite besviken på mig själv, speciellt då jag vet hur viktigt det är med tydliga mål. Det känns nästan som hela den positiva secret era tänket är borta. Jag har drömmar, men har inte vågat hoppas för mycket. Nu är det slut med det. Familjen måste ha klara mål!! När man har förverkligat sin dröm i huvudet, kommer man snart hålla drömmen i sin hand...Och i detta fall är det nycklarna till vårt eget hem....

6 kommentarer:

Per Penning sa...

Spännande. Lycka till. :)

torpstugan sa...

hej.
Ja mål måste man ha annars kommer man ingenstans. Mitt mål till sista december är att ha xx.oookr på ena sparkontot. Nu gjorde vi ju en plan (budget) för hur det ska bli så,och vill man nå målet så är det bara att följa budgeten man gjort :)

nonhosonno sa...

Gött, tillbaka till Secret tankarna :)

Jag har själv fallerat på den punkten, diskuterade det med en vän faktiskt igår om hur viktigt det är, och varför och var vi tappade det, någonstans på vägen försvann det. Dax att rycka upp sig, kämpa på!

Blakhouse sa...

Du kan faktiskt ta det ett steg längre. Man kan dela upp målet i så många små och uppnåbara bitar man bara kan. Man vs Debt gör det. Dom kallar det "Very next step" dvs Nästa uppnåliga mål.

Som tex återbetalning av en skuld.

Man ligger och tragglar på 45000. Sätt då målet till 40 eller kanske 42.5 Så när du når det. Sätt ett nytt VNS.

Men kämpa på och målen du nå.

Själv har jag extremt svårt för mål just nu. Kan inte riktigt motivera mig att jobba mot något.

Unknown sa...

Bra jobbat! Nu uppmuntrade du mig att visualisera vart jag vill. Tack för det! Återkom gärna med din plan...

Unknown sa...

Nu motiverade du mig att skriva ner exakt vad jag vill uppnå. Tack för det! Kämpa på och tack för inspirationen!