tisdag 2 juli 2013

Warren Buffett wannabes

Innan jag sa upp mig på mitt gamla jobb, hade jag jobbat som chef i tio år. Det tog mig ca fem år att nå min topp position. Jag började sommarjobba på firman. Och innan jag visste ordet av kombinerade jag studier och mitt nya jobb! Jag var inte gammal, hade inte ens tagit studenten innan jag fick bli huvudsekreterare för Europa kontoret och året därpå ansvarade jag själv för Asien gruppen. Allt gick så snabbt. Lönen och alla nya förmåner kändes lockande. Jag la skolan åt sidan. Jag lärde mig massor på jobbet och hade redan en lön på 25,000 kr när jag var 18 år gammal. Livet lekte!
Hur nådde jag dit?
För det första hade jag en sjukt bra Chef! En sann förebild! Tack vare honom vågade jag sluta skolan och satsa. Visst jag hade naturlig fallenhet och lagom kaxighet för mitt yrke, men till toppen nådde jag med hårt jobb! Första tipset kom från farfar : "lilla flicka, var på jobbet innan chefen kommer och se till att du släcker på kvällen efter honom"
Det gillade chefen. Jag var yngst, men jobbade hårdast. Lärde känna  all våra kunder. Skapade kontakter och minglade med viktiga personer efter jobbet. Det var vernissager hit och dit och seglingar och golfresor. 
Alla visste vem jag var. Jag såg till att det blev så! Det var regel nr två från min pappa! "om dom litar på dig privat, litar dom på dig på jobbet och du får automatiskt förtur till allting"
Det fanns inte en helg där jag inte syntes på rätt restaurang, på rätt golftävling eller visning. Jag lärde känna kunden, men även frun och barnen. Resten löstes automatiskt.
När min son föddes, var jag inte mammaledig. Pappan var pappaledig! Det var regel nr tre från farmor "Kvinnor föds med vissa svagheter, acceptera inte detta utan var värre än männen, som kvinna måste du alltid jobba hårdare och då får du kanske samma uppskattning som en medioker man"
Chefen vart livrädd när jag vart gravid, det var helt oplanerat. Jag kunde se hans panik när han frågade, "hur länge ska du vara mammaledig, vi kanske kan ordna till något, en nanny eller sådant så du kan jobba några dagar i veckan" 
"Mammaledig? , men snälla kära chefen (jag kallade alltid honom så) jag har ett jobb att sköta, jag ska inte vara mammaledig" Jag kommer ihåg att alla i styrelsen gapade först, sedan började dom skratta , för att sedan nervöst fråga hur det skulle bli. För riktigt så bra kunde det inte bli att jag inte skulle vara mammaledig.
Jag såg min chans! Det var min chans att visa att jag kunde vara lika bra och pålitlig som de andra i männen på företaget, att jag var någon att satsa på , så jag förklarade att vi var en sån där ny modern familj där pappan var hemma och jag tjänade pengarna. Den kvällen firade vi hela gänget att jag var gravid på Sthlms bästa restaurang. Jag var superlycklig! 
Vad jag inte förstod då, dum och naiv som jag var, var att jag sannerligen lyckades imponera på min chef och raket klättra karriärmässigt, men jag offrade tid, det bästa jag hade på ett jobb istället för att vara med min son. Det här misstaget ångrar jag bittert!
Vad vill jag med det här inlägget? 
Tänk efter före, om det du siktar på verkligen är det du vill! Och har du bra förebilder?  Har du verkliga förebilder istället för att du blir en stureplanswannabe som har Warren Buffett i guldram på jobbet, eller en bild på Cindy Crawford (min generation) på kylskåpsdörren? 
Jag har haft förmånen att träffa bla Toyota chefen ett flertal gånger, och han sa att så fort en man hade en bild på Warren Buffett i sitt kontor ville han bara kräkas! Då visste han att den mannen aldrig skulle lyckas ordentligt! Man får inte ha en annan gud om man själv vill bli gud!  Då var det bättre med en bild på en annan man, en man som man respekterade och kände väl, som sin egen far om han var en bra far! Sedan suckade han något om att t.om. Warren var en man som först hade blivit rik på någon hästgård som han hade köpt och börjat driva, att han hade köpt fastigheter och hyrt för att få loss kapital. Att sanningen där ute i media var en annan sanning , men att det var inte aktierna som hade gjort honom rik i början, och nu gick halva världen och försökte småspara sekiner från sin lilla medelklass lön för att bli nästa Buffett...
Och man inser själv snabbt hur löjligt det låter!  Man lever bara en gång! Bli inte en kopia, bli ett original istället! Tänk på alla dessa stackars kvinnor som såg upp till Cindy och spenderade en förmögenhet på hennes träningsvideos och smink och krämer! Och resultatet vet vi flesta kvinnor vad det blev!! 
Idag har jag ändrat mina förebilder. Farmors och farfars råd är fortfarande superbra om det är karriär man vill göra....men livet är så mycket annat också....
Idag ska jag sätta mig ner och fundera lite på nya förebilder och målbilder. Vad ska Minna göra när hon blir vuxen, och vilka människor inspirerar mig? 






21 kommentarer:

nonhosonno sa...

Lysande bra inlägg!

Anonym sa...

Ännu en gång ett lysande inlägg! Tycker synd om dessa wannabes. Det märks att du har lärt dig en hel del om livet. Stor erfarenhet. Stackars dessa 25 åriga unga killar med billiga kostymer som försöker imponera på världen och Stureplan. Dom har glömt att lyssna på Warrens första tips. Köp aldrig en billig kostym.

Anonym sa...

Bra blogg inlägg.

Stör mig dock på "kvinna måste du alltid jobba hårdare och då får du kanske samma uppskattning som en medioker man". Typiskt feministisk myt à la "glasstak", "kvinnor har det hårdare", "kvinnor drabbar värst", "kvinnor diskriminerade" osv. Eller den kvinnliga offerkoftan - något jag kan knappast se på en stark kvinna. Bara en myt att alla vita medelåldersmän får chefsposition via posten. Kvinnor har lika stor chans att nå toppen som män (men kvinnor som grupp väljer oftast inte göra det relativt mot männen). Källa:
Prof. Agneta Fischers, Professor Roy Baumeister - " Is there anthing good about men?"

”There’s no glass ceiling, she said, other than women’s own widespread unwillingness to put in the long hours of planning and working to make it to the top. Women who are willing to pay that price succeed too, just like the men.”

Men visst, vissa kanske hellre lyssnar på Gudrun Schyman/feminister/genuseliten istället för professorer inom biologi, psykologi, teoretisk psykologi.

Anonym sa...

Hmmm, om de s k brats du skriver om kunde något om Buffett skulle de antagligen inte ha hans foto på skrivbordet. Buffett är en slug kapitalist, absolut, men en stor del av hans framgångar kan också tillskrivas hans folkliga sätt och sunda förnuft. Sist jag kollade utgörs inte merparten av anställda inom finans i Sthlm av äldre, sympatiska värdeinvesterare, utan av försäkringsmäklare som tidigare jobbat på SIBA eller med telemarketing, inte kan ett skit och inte drar sig för att blåsa kunder och/eller gör allting för extremt kortsiktig vinning. Skillnad på såna personer och såna som verkligen fattar vad Buffett står för, både som människa och affärsman. Därmed tycker jag att Toyota-chefen inte har fel, men inte heller helt rätt.

Anonym sa...

Intressant inlägg. Jag har läst din blogg sedan du bloggade om köpstopp, och har väl lite insyn i vad som hänt.. men det finns glapp. Vad hände med alla pengar du tjänade? Hade du aldrig sparat kapital för att du brännde allt? Hur kunde du dra på dig sådana skulder att du nu får jobba dubbelt bara för att betala kreditkortsskulder? Gjorde du inga investeringar (aktier, fast egendom etc.)? Vad är förresten status nu - när är du fri från andra skulder än ev bostadslån? //Orren

minna sa...

Jag var något av en shopaholic förut. tyvärr. jag studerar idag. vill inte ta studielån! Därav mycket jobb. det är inte bara kreditkortsskulder.
har 3 st lån på tomten. har kvar min sommarstuga och tomten är betald om två år om jag orkar hålla samma takt. då är planen att bygga hus. sommarstugan är fullt betald. har även en liten lägenhet som sonen ska få. så har investeringar, fullt betalda, men vill inte, kan inte få lån just nu.

Anonym sa...

Åh, vad jag älskar din blogg, du är en sann förebild.
Vad pluggar du för ngt?

Kram favvoflickan på instagram

minna sa...

Jag tror inte att kvinnor frivilligt tar på sig någon offerkofta. många gånger blir det naturligt , det är oftast kvinnan som är mammaledig osv. och som chef själv, var jag alltid orolig över att anställa en kvinna. det var alltid mer risker. vilket är ganska hemskt. inget jag själv är stolt över:(

Anonym sa...

Jag gillar din blogg och har läst alla dina inlägg sedan start. Blir så glad när du uppdaterar och gillar din ton. Bra skrivet

det enkla livet sa...

Hej hej.
Sorglig läsning tycker jag.
Allt för många idag som gör som du gjorde. Till vilken nytta? Ingen alls.
Min sambo så nej till ett steg upp till i karriären,för han vet via mig att hälsa/ familj ALLTID går först och INTE karriär/pengar.

Sen angående din kommentar hos mig att det ej går att resa utan kreditkort.?
nu reser inte vi utomlands,men vad jag vet accepteras väl VISA kortet även utomlands både med och utan krediten påkopplad.

Anonym sa...

Det enkla livet,vad var sorglig läsning? Här i Kina måste du ha visa med kredit om du ska hyra bil tex. flesta svenskar reser mycket i dagens läge. man vill väl se världen och bli lite allmän utbildad?

Chrimatistikos sa...

Förstår inte hur någon kan skriva att detta är bra. Eller att din blogg är bra. Du är uppenbart att du ljuger om vad du arbetat med och vad du äger (t.ex. alla dina 500.000 kronors armbandsur du sa att du köpte när du "tjänat dina första miljoner"). Och du skriver att du varit hög chef och liknande trots att du skriver som en - ursäkta - fjortonåring. Både med en fjortonårings mentalitet och en fjortonårings stapplande grammatik. För att inte nämna den dåliga meningsuppbyggnaden.

Och vem har Buffett på bild på sitt rum? Och varför skulle Toyota-chefen prata om det? Nej, det är bara något annat som du hittat på nu när du skrev detta inlägg för att det skulle passa din historia.

Och du skriver så otroligt osammanhängade. Först så får man inte ha bilder på kontoret för att man får tydligen inte se upp till människor om man bli något i livet? Men sedan är det okej om det är "en annan man" och sen så skriver du exemplet att om denna mannen är en pappa eller liknande så är det okej. Tror inte att någon högt uppsatt "Toyota-chef" skulle svamla runt så.

Och man hör att du hittar på samtidigt som du skriver. "Sedan suckade han något om", det är sådana meningar du läst i romaner och nu kommer fram omedvetet när du nu hittar på fritt i detta blogginlägg. Om ni verkligen hade haft en sådan konversation så hade du inte skrivit på det sättet.

Det är nog så att du är en fattig människa som ljuger om att du varit hög tjänsteman för att det sedan ska låta bättre när du skriver att du nu inte har pengar "av din egen vilja". Du har också svårt att få ihop pengar själv och avundas därför alla som det går bättre för. T.ex de många bloggmänniskorna som gillar Buffetts investeringssätt.

Och varför skulle det vara fel att ha Buffett eller Cindy Crawford som idol? Båda är väldigt duktiga på vad dom gör. Avundsjuka på Buffetts pengar och Crawfords utseende här.

Och du skriver att alla andra människor har fel och att du nu kommit på det rätta sättet att leva. Detta låter inte som ord från någon med stor erfarenhet av livet, tvärtom.

Du mår nog psykiskt dåligt över saker som hänt i ditt liv och försöker historien i en internetblogg. Du önskade t.ex. att du hade sagt till en chef "Hah, men lilla chefen, jag ska minsann inte vara mammaledig!".

Och lite mer sådant önsketänkande från detta inlägg (läser man din blogg kan man hitta mer)

"Alla visste vem jag var."
"Jag gick på fester hela tiden, seglade och golfade med cheferna."
"Jag var alltid på de rätta ställena med de rätta människorna."
"Alla behövde mig på jobbet så de blev jätteglada när jag inte tog mammaledigt."
"Jag åt på Stockholms bästa restaurang."

Känns det bättre nu när du skrivit detta?

En del av det du säger i bloggen är kanske sant. Men jag tror att väldigt mycket är påhittat.

minna sa...

Varför skulle jag ljuga Chrimastikos?
Tro mig, skulle inte ha tid med lögner. Tråkigt att du har en sådan attityd. Men den får stå för dig!
Om du nu tycker att jag är en lögnare, kanske du kan sluta läsa bloggen! =)
Förut i mitt liv var karriär viktig! Så pass viktigt att min egen familj fick lida! Jag har gjort ett jätte stort misstag. Och det är som det enkla livet säger sorgligt. Det tog en lång tid innan jag fick upp ögonen för det. Alldeles för sent. Men idag skulle jag aldrig göra om misstaget. Jag har varit en karriärswannabe. Med allt var det innebär. Och gällande mina klockor, det är väl väldigt uppenbart om du läser bloggen att jag har varit en shopaholic av stort rang. Hade mycket pengar, men istället för att spara dessa smart, köpte jag mycket onödiga dyra saker. Det enda smarta jag har köpt är sommarhuset, lite konst jag uppskattar och klockor.
Men som sagt det är ingen som tvingar dig att läsa min blogg.

Anonym sa...

Oroa dig inte Minna, vi som läser din blogg vet din resa. Jag tror att den unge herrn Chrimatistikos är avundsjuk och en Buffett Wannabe. Han har hela bloggen full av sådana inlägg. Klart att han blir uppretad av endast rubriken.
Du har beskrivit honom klockrent!

Anonym sa...

Hej!
Jag tycker din blogg är toppen och det är alltid med glädje jag går in på din blogg för att se om den är uppdaterad. Jag tycker du är en kämpe av rang och gör ett fantastiskt jobb! Jag är dock även ett stort fan av Warren Buffett. Jag är väldigt intresserad av ekonomi och investeringar och ser Warren, som väldigt många andra gör, som en förebild med sitt sunda tänk och sin investeringsfilosofi.

Jag såg din blogg för första gången förra sommaren och sträckläste då hela bloggen. Keep up the good work!

Robin sa...

Du vet uppenbarligen inte vem Warren Buffett är. Pinsamt!

Anonym 15.22 - Nej, Warren Buffett har aldrig sagt nåt om man bör köpa dyra kostymer. Ni tänker nog båda två på Gordon Gekko eller liknande wall street-figur.

minna sa...

Du har fel Robin. googla Warren buffert citat. han säger att han alltid köper dyra kostymer, men att dom ser billiga ut på honom. Jag känner absolut inte honom. Har dock haft äran att träffa honom 2 gr i mitt gamla jobb. En karismatisk gubbe.

Robin sa...

Nej jag har inte fel. Om du hade sett föreläsningen så hade du även vetat att kostymcitatet handlar om när han förklarar för studenterna att han trots alla sina pengar inte lever väldigt annorlunda jämfört med dom.

Taget från minnet: "Jag bor i mitt hus som jag köpte för 40 år sedan, jag åker en 8 år gammal bil, och ni kan garanterat stöta på mig på nån snabbmatkedja. Största skillnaden mellan oss är säkert att jag brukar köpa lite dyrare kostymer, men dom sitter så dåligt på mig att det jämnar ut sig ändå."

minna sa...

Jag har inte gått på någon föreläsning med studenter, så just det tillfället kan jag inte yttra mig om...

Robin sa...

Finns på youtube.

minna sa...

Fast riktigt så är det inte. Han flyget privat jet, har bilarna på företaget. och bytte ut frugan mot en yngre kopia:) och har ägt flera hem, och gjort enorma klipp på dessa!
Men älskar det faktum att han skänker så mycket till välgörenhet!